Birlikte

Paylaş

Barış Çorak’ın yönettiği Birlikte, atmosferi ve kısa filmlerde eşine az rastlanan prodüksiyon kalitesiyle öne çıkan ödüllü bir film.

Dilek Aydın

Barış Çorak’ın Locarno Film Festivali’nin ‘Geleceğin Leoparları’ bölümü de dahil olmak üzere birçok festival gezmiş ve ödüller almış 2012 yapımı filmi Birlikte’nin dramatik yapısı tesadüflere dayanıyor. İki plastik tülün havada süzülüşüyle başlayan film, böylelikle metaforik anlatımına dair ilk ipucunu da vermiş oluyor. Birlikte’de trajik bir çarpışmayla yolları kesişen, hayatlarını değiştirme kararı almış bir kadın ve bir erkeğin hastane odasında bilinçsiz yatarken yaşadıkları ‘Araf’ta olma’ haline dair bir hikâye izliyoruz.

Gerçek hayat ve Araf olarak iki dünya yaratan Barış Çorak, sinematografik olarak da bu iki dünyayı birbirinden ayıran bir dil kurmayı başarmış. Daha karanlık tasavvur edilen gerçek dünyada gölgeli bir ışıklandırma ve dar açılar tercih edilirken, Araf’ta aydınlık ve geniş planlar ağırlıkta. Bu anlamda, içindekileri delice sürükleyen rüzgârı saymazsak Araf’ın gerçek dünyaya göre daha umutlu bir yer olarak temsil edildiğini söyleyebiliriz. Yine de, gerçek dünyada karşılaştığımız, kafedeki yaşlı kadın ve garson kız gibi kişilerin, Araf’ta da sanki oranın sakinleriymişçesine karşımıza çıkmasıyla, Araf’la gerçek dünyanın birbirinin devamı mı oldukları, yoksa Araf’ın sadece iki ana karakterin bilincinde var olan ve yan yana odalarda birbirlerini etkileyerek yarattıkları bir paralel dünya mı olduğu gibi sorular geliyor akla. Birlikte tam da ucu açık bırakılan bu sorular sayesinde, tesadüfler, olasılıklar, birbirini etkileyen kişisel hayatlar üzerinden yapılacak farklı okumalara fırsat tanıyor.

Birlikte biraz modern toplum eleştirisi, biraz da metafizik temalarından ulaşılan melez bir atmosfer yakalamaya çalışan bir film olarak, stili ve kamera kullanım yöntemleri açısından oldukça başarılı bir çizgide ilerliyor. Ancak konu hikâyeye ve hikâyenin bir uzantısı olarak oyunculuğa geldiğinde aynı çizgiye ulaşamadığı söylenebilir. Çorak’ın bilinçli olarak seçtiği ketum ve metaforik anlatım, biraz teatral kalan oyunculuklarla birleşince, seyircinin hikâyeyle bağ kurmasını zorlaştırıyor. Yine de filmin bu açığı Araf sahnelerindeki etkileyici görselliğiyle ve özellikle çarpışma sahnesinde kendini belli eden prodüksiyon kalitesiyle kapattığını söyleyebiliriz.

Barış Çorak Kimdir?
1986’da İstanbul’da doğdu. Lisans eğitimini Anadolu Üniversitesi Sinema ve Televizyon Bölümü ve Baltic Film and Media School’da tamamladı. Son kısa filmi Birlikte, dünya prömiyerini Locarno Film Festivali’nde yaptı. İstanbul Bilgi Üniversitesi Tarih Bölümü’nde yüksek lisans eğitimine devam eden Çorak, bir yandan da ilk uzun metraj filmi üzerinde çalışıyor.

Paylaş