Yaşam Merkezi

Paylaş

Ömer Günüvar’dan, yaşlanan bir işçinin kapitalist sistemin kıyısındaki konumunu sorgulayan ödüllü bir kısa film.

Dilek Aydın

Ömer Günüvar’ın 2013 yapımı ödüllü kısası Yaşam Merkezi, bir alışveriş merkezinde çalışan ve emekli olacağı günü bekleyen ellili yaşlarındaki Veysel’e odaklanıyor. Bir yandan alışveriş merkezlerinin imaj saplantısı yüzünden olabildiğince “prezentabl” görünme zorunluluğuyla uğraşırken öte yandan yoksulluktan evindeki şofbeni bile tamir ettiremeyen Veysel, kapitalizmin paradokslarından biri olarak karşımıza çıkıyor. Mağazaların, yemek katlarının ışıltılı, tüketime davet eden atmosferinde, Veysel’in bir sistem kurbanı olarak portresi daha da belirgin hale geliyor. Filmde, sistemin en büyük sembollerinden biri olan bu ‘merkez’lerin bir yandan belli bir sınıf için yaşam merkezi olarak pazarlanırken, alt sınıflar için nasıl vahşi bir doğal seleksiyon alanına dönüştüğünün altı çiziliyor. Yaşlanan Veysel, ona sağlanan sınırlı kaynakla yüksek performans beklentisini karşılayamayan bir özne olarak yok ediliyor. Filmin adı da bu bağlamda ayrı bir anlam kazanıyor.

Ömer Günüvar, bu sınıf temelli hikâyeyi ele alırken oldukça realist bir anlatım benimsemiş. Filmin alışveriş merkezinin parlaklığı dışında hiçbir abartıya yer vermeyen görsel diliyle, Veysel’i canlandıran Mehmet Kireçtepe’nin neredeyse Bresson’un ‘model-oyuncu’ yaklaşımına örnek teşkil eden mesafeli oyunculuğu arasında güçlü bir paralellik var. Filmin stiliyle bu denli örtüşen oyunculuğu, Kireçtepe’ye de 2. Hak-İş Kısa Film Yarışması’nda En İyi Erkek Oyuncu ödülünü kazandırmış.

Doygunluğu yüksek, parlak renklerin hakim olduğu bir alışveriş merkezi planıyla başlayıp, Veysel’in sistemle yüzleşmesini ve günün sonunda yenilmesini anlatan film, seyircisini tekrar bir alışveriş merkezi manzarasıyla, ama bu kez daha soluk, karanlığın öne çıktığı bir resimle baş başa bırakırken, Veysel’i bu yaşam merkezinin yok saydığı bir varlığa dönüştürerek sonlanıyor. Filmin en başarılı yanı, bu kadar dramatik bir öyküyü minimal bir oyunculukla işlemesi ve fazla uzatılıp sündürülmemiş bir sonunun olması.

Ömer Günüvar Kimdir?
1986’da Konya Ereğlisi’nde doğdu. İlk, orta ve lise öğrenimini Ereğli’de tamamladıktan sonra 2004 yılında Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi’ne girdi. Sinema kariyerine İzmir Nazım Hikmet Kültür Merkezi Sinema Atölyesi’yle başladı. 2006’dan bu yana pek çok kısa film çalışmasında yönetmen, görüntü yönetmeni, kurgucu olarak çalıştı. Sinema sektöründe profesyonel olarak kurguculuk yapmaya devam etmektedir.

Paylaş